.

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

۲۴
تیر ۹۳
 قال الصادق علیه السلام :

لَو کانَ عِندَ اللّه  عِبادَةٌ تَعَبَّدَ بِها عِبادُهُ المُخلِصُونَ أفضَلَ مِنَ الشُّکرِ عَلى کُلِّ حالٍ لاَءطلَقَ لَفظَهُ فیهِم مِن جَمیعِ الخَلقِ بِها فَلمّا لَم یَکُن أفضَلَ مِنها خَصَّها مِن بَینِ العِباداتِ وخَصَّ أربابَها، فَقالَ تَعالى (وقَلیلٌ مِن عِبادىَ الشَّکُورُ)؛ 

اگر نزد خداوند عبادتى بهتر از شکرگزارى در همه حال بود که بندگان مخلصش با آن عبادتش کنند ، هر آینه آن کلمه را درباره همه خلقش به کارمى برد ، اما چون عبادتى بهتر از آن نبود از میان عبادات آن را خاص قرار داد و صاحبان آن را ویژه گردانید و فرمود : «واندکى از بندگان من سپاسگزارند» .

کنزالعمال، ج13، ص151، ح36472

قال الصادق علیه السلام :

ما مِن عَبدٍ أنعَمَ اللّه  عَلَیهِ نِعمَةً فَعَرَفَ أنَّها مِن عِندِ اللّه  إلاّ غَفَرَ اللّه  لَهُ قَبلَ أن یَحمَدَهُ؛
 

هیچ بنده اى نیست که خداوند به او نعمتى دهد و او آن را از جانب خدا بداند مگر آن که، پیش از سپاسگویى او، خداوند بیامرزدش.

نهج الفصاحه، ح 781

امام سجاد علیه السلام :

و اَمّا حَقُّ ذِى المَعروفِ عَلَیکَ فَان تَشـکُرَهُ وَ تَذکُرَ مَعروفَهُ وَ تَـکسِبَهُ المَقالَةَ الحَسَنَةَ وَ تُخلِصُ لَهُ الدُّعاءَ فیما بَینَکَ وَ بَینَ اللّه  عَزَّوَجَلَّ، فَاِذا فَعَلتَ ذلِکَ کُنتَ قَد شَکَرتَهُ سِرّا وَ عَلانیَةً ثُمَّ اِن قَدَرتَ عَلى مُکافاتِهِ یَوما کافَیتَهُ؛

حق کسى که به تو نیکى کرده ، این است که از او تشکر کنى و نیکى اش را به زبان آورى و از او به خوبى یاد کنى و میان خود و خداى عزّوجلّ برایش خالصانه دعا کنى ، هرگاه چنین کردى بى گمان در پنهان و آشکار از او تشکر کرده اى . سپس اگر روزى توانستى نیکى او را جبران کنى ، جبران کن .

خصال، ص 568

امام حسن علیه السلام:

اَلخَیرُ الَّذِی لا شَرَّ فِیهِ، اَلشُّکرُ مَعَ النِّعمَة وَ الصَّبرُ عَلَی النّازِلَة؛

خیری که هیچ شری در آن نیست ، شکر بر نعمت و صبر بر مصیبت ناگوار است .

تحف العقول، ص 237


امام جواد (علیه السلام):
نعمة لاتشکر کسیئة لاتغفر؛
نعمتى که سپاسگزارى نشود مانند گناهى است که آمرزیده نشود.

اعلام الدین ص 309.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ تیر ۹۳ ، ۱۱:۲۷
آسمان هشتم
۲۴
تیر ۹۳


سوره لقمان -آیه 12

وَلَقَدْ آتَیْنَا لُقْمَانَ الْحِکْمَةَ أَنِ اشْکُرْ لِلَّهِ وَمَن یَشْکُرْ فَإِنَّمَا یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ

 و به راستى، لقمان را حکمت دادیم که: خدا را سپاس بگزار و هر که سپاس بگزارد، تنها براى خود سپاس میگزارد و هر کس کفران کند، در حقیقت، خدا بى‏ نیاز ستوده است.

تفسیر نور

1- حکمت، عطاى خداوند است، نه کسب کردنی. (گرچه مقدّمات آن قابل
کسب است.) (و لقد آتینا لقمان الحکمه)
2- نعمت ویژه، شکر ویژه مى‏طلبد. (آتینا لقمان الحکمه... اشکر لله) چنانکه خداوند
در برابر اعطاى نعمت ویژه‏ى کوثر به پیامبر اسلام، از او شکر ویژه
مى‏خواهد. (انّا اعطیناک الکوثر فصلّ لربّک و انحر)
3- اوّلین فرمان به حضرت موسى بعد از نبوّت، فرمان نماز و اوّلین فرمان بعد از
دادن حکمت به لقمان، فرمان شکرگزارى است. (ان اشکر لِلّه)
4- شکر نعمت‏هاى خداوند، به سود خود انسان است. (و من یشکر فانّما یشکر
لنفسه) چنانکه در جاى دیگر مى‏خوانیم : (لئن شکرتم لازیدنّکم)
5- هرگونه دارایى و غنى ارزش نیست، غنایى ارزشمند است که از هر آفت به
دور باشد. (غنیّ حمید)
6- خداوند، حمید است، چه انسان‏ها او را حمد کنند یا نکنند. (غنیّ حمید)

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ تیر ۹۳ ، ۱۰:۵۳
آسمان هشتم